Zoeken naar de verhalen bij beelden, dat is wat de kinderen in deze lessenserie gaan doen. Ze beginnen dichtbij zichzelf, met afbeeldingen die iedereen wel eens maakt of heeft gemaakt: selfies. Waarom portretteren mensen zichzelf zo graag? En is dat iets van nu, of gebeurde dat vroeger ook? En wat is eigenlijk de bedoeling van het maken van selfies? Door een klein onderzoek te doen naar selfies ontdekken de kinderen het verhalende aspect van beelden.
Beelden vertellen verhalen, soms heel duidelijk, soms heb je wat meer fantasie nodig om het verhaal te ontdekken. Kunstenaars zijn meesters in het vertellen van verhalen. Ze vertellen alleen niet met woorden, maar met beelden. Door bewust gebruik te maken van beeldaspecten zoals vorm, kleur en lijn sturen kunstenaars het kijkproces bij de toeschouwer. Maar er blijft ook veel ‘open’. De kijker vult de ‘gaten’ in op basis van eigen ervaringen waardoor het verhaal bij een beeld als het ware een samenwerking is tussen kunstenaar en kijker. Een kunstwerk kan dus meerdere verhalen vertellen. Door goed naar kunst te kijken en zich in te leven in de maker ervan, gaan de leerlingen die verhalen ontdekken.